Ett plötsligt supportärende

Varför slutade ventilationen fungera..?

 

Detta är berättelsen om ett verkligt supportärende vi hade förra året – som handlar om ett av våra decentrala ventilationssystem i en bostad.

 

Energy Building har levererat mer än 5 500 enheter av LUNOS E2 sedan företaget blev representant för ventilationstillverkaren LUNOS 2011. Att systemet är driftsäkert har vi förstått på det näst intill obefintliga antal supportärenden vi tar emot.

En del av anledningen är givetvis att kunderna har lätt att förstå och sköta sina system och sköter det lilla underhållet själva. Förutom fläktarna finns det inga rörliga delar, elektroniken är stabil, värmeväxlarna åldersbeständiga och väggkanalerna både rena och korta.

Men 2017 hörde en privatkund av sig som haft vårt ventilationssystem sedan 2012. Det hade slutat fungera.

 

Ett plötsligt supportärende Energy BuildingEtt plötsligt supportärende Energy Building

 

 

 

Kunden kontaktar supporten

 

”Alla Lunos E2 fläktarna har slutat att fungera.

Problemet uppstod när vi gjorde om i källaren

där elen till fläktarna kommer ifrån.

Men det är ju verkligen skumt att alla 6 fläktarna skulle lägga av
samtidigt!!! Jag kan inte förstå hur det kan ha hänt.

Vi har levt utan ventilationen nu under sommaren och

verkligen förstått hur mycket vi uppskattar
den…

Så vi skulle verkligen behöva er hjälp med att
lösa problemet. Kan ni hjälpa oss?”

 

Klart vi kunde det!

 

Supporten påbörjar felsökning

 

Tillsammans med kunden började vi genom mail och telefonsupport felsöka systemet och försöka hitta anledningen till driftstoppet.

Kunden hade valt en lösning med två separata styrningar och strömkällor, för att kunna styra ventilationen i olika delar av huset var för sig, men ändå stod alla fläktarna stilla.

Vi försåg honom med lätta steg och bilder hur man kan felsöka i denna situationen, och eftersom ventilationssystemet drivs med 12 V så är det ofarligt att försöka själv med rätt vägledning.

Ett plötsligt supportärende Energy BuildingEtt plötsligt supportärende Energy Building

Trots att felsökningen drog ut på tiden eftersom elektrikern som arbetat med elen i källaren var överhopad och kunden hade fullt upp på sitt arbete var kunden nöjd med supporten han fick.

 

Kunden väljer att uppgradera

 

”Vi vill gärna testa och beställa två sådana där
nya ljudisolerande kåpor när de kommer.

En tredje punkt som jag inte tagit upp ännu är att en av
fläktarna i ett av rummen verkar ha blivit felinstallerad
eftersom den väsnas mera.

Elekrikern påstod att det var för att den stod och slog mot något.
Det är utomhus som det är 5 meter upp till fläkten som

krångla.

Så det är jättebra helt enkelt att fläkten kan
justeras inifrån enbart. :)”

Ett plötsligt supportärende Energy Building

Gamla innerkåporna

Efter en del funderande valde kunden alltså att uppdatera sitt system när han ändå höll på samt för att utesluta att det var komponentfel.

Så det blev:

Utvecklingen har onekligen gått framåt under 5 år och detta ventilationssystemet är oerhört lätt att uppgradera till en liten kostnad då systemet består av enskilda moduler och att nya komponenter är bakåtkompatibla. Detta innebar att kunden skulle få helt nya funktioner och egenskaper i sitt gamla ventilationssystem!

 

Oförklarligt fel får förklaring

 

Något som försvårade felsökningen var dels att få klart för sig exakt hur elen renoverats i källaren, och att elektrikern använt generiska kablar som inte har samma färgkodning som de som Energy Building rekommenderar och levererar.

Styrkabel 12 V Decentraliserad ventilation Energy Building

Elektrikern dök aldrig upp men kunden kavlade själv upp armarna och gick till botten med problemet:

 

”Hej! Tack för alla klargörande. Nu fungerar
allt här. Vad som gick snett? Pja. Jag kan bara
gissa.

Men en av de två transformatorerna var ju
trasig som jag trodde. Så jag kopplade in den nya
samt den nya styrenheten.

Jag kan bara gissa att elektrikern inte bröt strömmen
när han höll på att koppla in fläkten igen och att
en strömspik förstörde transformatorn.

Kabelbrottet är desto konstigare dock.
Bifogar en skön bild från kabeln till den fläkt

som inte fungerade som förklarar problematiken: Man
ser tydligt hur kabeln har blivit klippt inuti elskåpet.

Ett plötsligt supportärende Energy Building

Fick ägna några timmar i helgen åt att koppla in den

nya transformatorn och fixa avbrottet, men nu är alla
6 fläktar igång igen.

Skönt! Som du sa så var det ju
ganska enkelt att koppla in detta”

 

Supporten glädjs med kunden

 

”Hej! Vilket härligt mail att börja veckan med! Skönt att det
ordnade sig det här!

Tänker på den gamla devisen: Vill man ha nånting gjort ber

man någon annan, vill man ha det ordentligt gjort så får man
göra det själv…

Men allt detta har ju varit väldigt onödigt och utdraget.

Men nu är det drag i huset igen, bra jobbat!

Med vänlig hälsning

Energy Building ”

 

Efter en tid återkom kunden igen

 

”Nu har det ju gått lite tid sedan vårt strul med
att få ventilationen att fungera igen. Det fungerat
fint utan problem sedan dess.

Vad gäller fläkten som låter mer än de andra så tror jag
det beror på att trumman är u-formad och klämmer åt fläkten.

Dåligt ursprungligt installationsjobb om jag får gissa.
Jag skall se om jag kan åtgärda det själv. Borde gå tycker

jag.

De ljudisolerande kåporna fungerar också väldigt
bra så jag skulle vilja beställa två stycken till av er.”

Vi stod givetvis till tjänst.

Ett plötsligt supportärende Energy Building

Nya innerkåporna

 

Ljudisolerande innerkåpor en succé

 

Den nya innerkåpan har visat sig vara en succé.

Det är ju ofta så att installerar man mekanisk ventilation så får man ljud som inte varit där innan. Då är det bra att det låter så lite som möjligt, utan att påverka funktionen.

 

Nöjd kund summerar sitt supportärende

 

NNE Del 3 med Energy Building

Vi bad kunden sammanfatta sin erfarenhet som mångårig ägare till decentraliserad ventilation:

 

”Vi köpte Lunos ventilationssystem bland de
första i Sverige runt 2012. Vårt hus är från
30-talet och självdraget fungerade dåligt efter att
oljepannan bytts mot värmepump.

Vi tittade runt på marknaden men övriga lösningar
som fanns då verkade ha diverse småproblem med
potentiellt torr luft samt svårigheter att installera i
gamla hus.

På en bomässa så stötte vi på Lunossystemet
och vi tyckte det verkade som en smart lösning
som vi beslutade oss för att satsa på.

Systemet gick utan problem fram till i somras då en
elektriker av misstag råkade klippa av en elledning till
fläktarna.

Vi var lite senfärdiga med att fixa problemet,
men det gjorde också att vi fick känna på att
leva utan ventilationssystemet igång i några månader.

Det var en märkbar skillnad för oss då luften blev
uppenbart sämre.

Till nackdelarna kan nämnas att fläktarna trots allt
låter lite, speciellt när de byter håll, men vi vande oss
hyfsat bra efter ett tag.

Men vi har precis skaffat de nya ljuddämparna vilket
fungerar väldigt bra. Så det problemet har vi inte längre.

Elförbrukning stiger något pga det ökade luftombytet,
men för vår del har det varit värt den extrakostnaden.”

 

Andas lugnt med Energy Building

 

Köper man en gång en ventilationslösning av oss så ska man vara trygg med att veta att man också får tillgång till support när det behövs.
Vi vill inte bara ha nöjda köpare, vi vill ha nöjda användare också. År efter år!

 

Ett plötsligt supportärende Energy Building

 

Stort tack till kunden, som önskar vara anonym, för att vi fick dela med oss av ärendet!

Med vänliga hälsningar

 

Teamet på Energy Building

 


Artikeln är författad av vår medarbetare: Mattias Gellenmyr

 

LÄS VÅR BROSCHYR

KLICKA PÅ BILDEN

INOMHUSKLIMAT Energy Building - Hur är en bostad med decentraliserad ventilation